Izložba Erola Čolakovića Šehića ''Let iznad romanijskog gnijezda - Sokolac – Dejton'' u Fotoklubu Split

Ovu subotu, 10. listopada, diljem svijeta obilježava se Svjetski dan mentalnog zdravlja s ciljem podizanja svijesti o problemima mentalnog zdravlja i poticanja izgradnje kvalitetnog sustava zdravstvene zaštite za oboljele osobe, kao i za osobe u riziku od oboljenja. Tim će se povodom u Galeriji fotografije Fotokluba Split u subotu u 19 sati otvoriti izložba ''Let iznad romanijskog gnijezda: Sokolac – Dejton'' poznatog sarajevskog fotografa Erola Čolakovića Šehića. Riječ je o ciklusu fotografija nastalih za vrijeme snimanja filma ''Let iznad romanijskog gnijezda'' na čijoj je realizaciji Šehić surađivao s Veskom Kadićem i Dubravkom Brigićem. Ciklus obuhvaća dvadeset portreta štićenika današnje Specijalne bolnice za psihijatriju Sokolac(1), nekada najveće i najmodernije psihijatrijske ustanove na prostoru čitave Jugoslavije. Fotografije su dio umjetničkog projekta  ''Let iznad romanijskog gnijezda'' koji, osim spomenutog filma, uključuje i performans javnog šišanja iz 2012. godine, izveden kao hommage »velikom golom čovjeku«, doajenu hrvatskog performansa, Tomu Gotovcu, a na tragu čije je umjetničke logike nalazimo i Šehićevo anticipiranje problema dehumanizirajućeg odnosa društva prema osobama s psihičkim i mentalnim teškoćama. Kako u predgovoru izložbe ističe kustosica Ana Žanko – riječ je o slojevitom radu koji istovremeno otvara mogućnost kritičkog iščitavanja društvene demonizacije psihički oboljelih pojedinaca, ali i promišljanja političke zbilje geografskog prostora Bosne i Hercegovine, kao i šireg prostora Balkana. Prva razina čitanja svakako jest eksplicitna kritika odnosa zajednice spram ljudi, pojedinaca, čije psihičko stanje ne udovoljava kriterijima normalnog, a prema kojima se zajednica zdravih odnosi na liniji hospitalizacija – izolacija – marginalizacija, zanemarujući pritom činjenicu da je normalnost jednim dijelom naučena i društveno konstruirana slika poželjnog i očekivanog ponašanja jedinke unutar sustava. Druga, dublja razina čitanja, sadržana u nazivu izložbe odrednicom ''Sokolac – Dejton'', anticipira vrlo važno pitanje mentalnog zdravlja zajednice i uloge zajednici nadređenog političkog diskursa u izgradnji (mentalno) zdravoga društva. Premda su fotografije nastale davne 1987. godine, dakle prije raspada Jugoslavije i krvavog rata devedesetih, promatrane s vremenskim odmakom i u bitno izmijenjenom političko-društvenom kontekstu novonastalih balkanskih država, one za autora postaju jedinstven portret kolektivnog ludila / kolektivne dijagnoze Bosne i Hercegovine kao umjetno stvorene države.

(1)Sokolac je grad u Bosni i Hercegovini, smješten u podnožju planine Romanije. Nazivom izložbe autor aludira na kultni naslov Kena Kenseyja ''Let iznad kukavičjeg gnijezda'', koji je planetarnu popularnost stekao izvrsnom ekranizacijom Miloša Formana i Jackom Nicholsonom u glavnoj ulozi.

Nakon otvorenja izložbe u Academia Club Ghetto bit će održana i projekcija filma "Žena i krajolik II ili Car je gol" s početkom u 20 sati.

Izložba je realizirana uz financijsku potporu Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Grada Splita, a možete je pogledati do 24. listopada.

Molimo posjetitelje da se pridržavaju epidemioloških uputa za vrijeme boravka u Galeriji.