Izložba Bliski odnosi, velike udaljenosti i nove tehnologije u Klubu Kocka

U ponedjeljak, 15. siječnja u galeriji u Klubu Kocka, u Domu mladih u Splitu, s početkom u 20 sati otvara se izložba Bliski odnosi, velike udaljenosti  i nove tehnologije. Izloženi foto i video radovi djela su libanonskih umjetnica Lare Tabet i Rande Mirza, te se bave  romantičnim odnosima i seksualnom željom između dvije žene u vrijeme digitalnih komunikacija i visoko razvijene vizualne kulture. Izložba se može razgledati do 26. siječnja, radnim danima u terminima od 20 do 24 sata.

Radovi Lare Tabet, nastali u suradnji s njenim partnericama, Random Mirza te još jednom,  bave se bliskim odnosima, prostornom razdvojenošću i novim tehnologijama u vrijeme koje obilježava visok stupanj vizualne kulture. Pozivati se danas na McLuhanov pojam globalnog sela već je pomalo banalno, ali govoriti o radovima koji su nastali upravo kontekstu tehnološkim dostignuća današnjice nalaže da se prisjetimo McLuhanovog koncepta medija, svake nove tehnologije koju je čovječanstvo kreiralo, kao ekstenzije samog ljudskog tijela i/ili njegovih funkcija, ekstenzije koja dajući prednost jednom određenom osjetilnom poretku ostale stavlja u drugi plan. McLuhan tu umjetnike prepoznaje kao pojedince koji kroz svoje umjetničke prakse prepoznaju takve promjene, senzibiliziraju našu percepciju te nas čine budnim i osviještenim promatračima promjena. Radovi Kodirana veza i Nadzor doma u Bejrutu suvremene tehnologije digitalne komunikacije i nadzora koriste u funkciji osobnih, intimnih i romantičnih narativa. Privatni prostori doma kao i sama tijela involviranih subjekata, ponekad i na granici pornografije, zabilježeni u virtualnosti komunikacijskih kanala svojim izlaganjem u galerijskom kontekstu suprotstavljaju privatnost intimnih odnosa s javnim i kolektivnim koji karakteriziraju suvremenu vizualnu kulturu baziranu na slici i digitalnim tehnologijama. Ta suvremena vizualna kultura briše jasne granice virtualnog i realnog, te kao što je utvrdio teoretičar vizualnog Nikolas Mirzoeff naša tijela su istovremeno na mreži i u stvarnom svijetu. Vizualno tako postaje mjesto društvenih interakcija i identitetskih realizacija, kako po pitanju klase, roda, seksualnosti i drugih radikalnih identitetskih odrednica. Kako se u tom svijetu razvijaju romantični odnosi i seksualne želje između dvije žene, koliko sam medij svojom estetikom definira te odnose i sjećanje na iste teme su koje Lara Tabet istražuje u svom radu.

Izloženi radovi i izjave autorica:

 

Kodirana veza

Fotografski projekt Jeanne i Moreau (aka Lara Tabet i Randa Mirza)

Jeanne i Moreau, dvije žene fotografkinje u vezi su na daljinu i njihova komunikacija se oslanja uglavnom na digitalnu tehnologiju: Facebook, FaceTime, Instagram, emailove, WhatsApp, Skype ... Njihova je jedna od mnogih ljubavnih priča koje se danas razvijaju usprkos geografskim udaljenostima.

Tijekom protekle dvije godine autorice su privatno razmijenile brojne fotografije, videozapise, tekstualne i audio zapise. Estetika njihove komunikacije oblikovana je ograničenjima i mogućnostima medija koje koriste, kao i sigurnosti koju pruža intimni odnos. U području interneta, zaštićenom virtualnošću, spontanost i smjelost postaju glavne odlike. Tako je proizvedeni materijal intiman, zavodljiv, ležeran ...

Kako zavodljiva snaga ekrana utječe na estetiku i diskurs? Ovaj rad je o romansi, zavođenju i seksualnosti. Kakav je odnos između virtualnosti, želje i mašte? Kako se redefinira pojam romanse? Ovaj rad je o transgresiji, homoseksualnost i ženstvenost. Obje žene su fotografkinje i usmjeravaju objektiv jedna na drugu te na samu sebe, podređujući funkciju fotografa subjektivnoj dinamici. Reprezentacija ženskog akta tako je oslobođena od  heteronormativnog pogleda.

 

Nadzor doma u Bejrutu

Projekt Lare Tabet

 

Postala sam fascinirana idejom nadzornih kamera jer se ona veže na kolektivnu memoriju, povijest i moć. Moje iskustvo s tim načinom snimanja snažno odražava moj odnos s domovinom i njen namjerno nemaran pristup vlastitoj povijesti i kontroli javnog i intimnog prostora.

Godinu 2013. provela sam u inozemstvu, u New Yorku, daleko od svoje ljubavnice koja je ostala u našem stanu u Beirutu. Naši su odnosi uvelike ovisili o Skypeu, jer nam je omogućio da premostimo i urušimo geografsku distancu koja nas je razdvajala. Moja percepcija ljubavnice,  te nova sjećanja koja su nastala, uvelike su  diktirana estetikom softvera. Kao sam postajala svjesna kadriranja na Skypeu, počela sam tražiti od nje da miče svoju kameru na laptopu ...

 U radu Nadzor doma u Bejrutu koristim Skype kameru da iz New Yorka zabilježim svakodnevne aktivnosti ljubavnice u našem stanu u Beirutu. Time estetiku nadzora prenosim na intimnost doma i na područje međusobnog pristanka.

 

Biografije autorica:

Lara Tabet je libanonska vizualna umjetnica i patologinja rođena 1983. godine. Nakon završetka stručnog usavršavanja iz kliničke patologije na Medicinskom centru američkog sveučilišta u Beirut 2012. godine, Tabet je završila godišnji program studija fotografije pri Međunarodnom centru fotografije u New Yorku, te je bila stipendistica programa Lisette Model. Godine 2013. dobila je Juror's Pick Daylight Photo Award za svoj projekt The Reeds, nastao u suradnji s Michelle Daher.

Njezin je rad predstavljen u cijelom arapskom svijetu, SAD-u i Europi. Sadržaj i prezentacija njezinih fotografija jasno pokazuje njezinu pozadinu u patologiji te se bavi nasljeđem traume u Libanonu.

Njezin najnoviji rad razmatra odnos između pojedinca te javnog i privatnog prostora u odnosu na rod, seksualnost i identitet. Njen voajerski pristup istražuje ljudsko tijelo i njegov odnos prema gradu sagledavajući interakciju tijela i ideološkog državnog aparata.

 

Randa Mirza, rođena u Beirutu 1978. godine, likovna je umjetnica koja radi s instalacijama, fotografijom i videom. Njezina praksa često je povezana pitanjima identiteta s naglaskom na povijest, rodne studije i postkolonijalne diskurse. Njezin je rad dobio brojne nagrade, uključujući Les jeux de la Francophonie (2005.), Le Prix la Photographie - Maison Blanche (2013.) i nagradu No Limit u Les Rencontres Photographiques d'Arles (2006.); međunarodnu nagradu za umjetnike i fotografe čiji rad istražuje medij izvan trenutno priznatih okvira. Mirza je svoj rad predstavljala na samostalnim izložbama u Finskom muzeju fotografije, galeriji Sfeir-Semler (Hamburg) i Galerie Tanit (München), a najnoviji rad, El-Zohra nije rođen u jednom danu prikazan je u Galerie Tanit (Beirut).  Njezin rad dobio je potporu od Arab Fund za umjetnost i kulturu i Al-Mawrid Al-Thaqafi, kao i stipendiju od Secretaria de Relaciones Exteriores de Mexico. Randa Mirza bila je rezidencijalna umjetnica u Nordijskom institutu za suvremenu umjetnost, HIAP (Finska) te u Fondaciji Bevilaqua La Masa (Venecija).