Posljednji tjedan projekta Praznine 2022 u Splitu

U organizaciji platforme Culture Hub Croatia i ove godine održava se projekt Praznine, koji je u 2020. i 2021. realiziran kao reakcija na višegodišnju problematiku rastućeg masovnog turizma. Projektom Praznine otvorili smo prostore u splitskoj gradskoj jezgri koji se ljeti koriste u turističke svrhe te smo ih dali na korištenje umjetnicima i građanima “van sezone”, tijekom zimskog perioda.

Da bismo zaključili priču o Prazninama u Splitu, htjeli smo valorizirati odabrana umjetnička istraživanja pa smo pozvali nekoliko umjetnica i umjetnika koji su 2020. i 2021. godine bili uključeni u projekt, upoznali se s gradom i razvijali ideje, da osmisle umjetničke intervencije. Pozvani umjetnici/e su: Ledia Kostandini (Albanija), Driton Selmani (Kosovo), Tin Dožić (Hrvatska), Lana Stojićević (Hrvatska) i Verica Kovacevska (Sjeverna Makedonija).

Posljednjeg tjedna Praznina predstavljamo umjetničku intervenciju Lane Stojićević pod nazivom “Neoornament”, a koja će biti postavljena na glavnom ulazu u hotel Marjan gdje će je svi zainteresirani moći vidjeti od 5. do 11. travnja.

O RADU:

"Neoornament evocira slojevitost lokacije nekadašnje tvornice cementa na zapadnoj obali splitske luke koja je s radom započela šezdesetih godina 19. stoljeća, dok je zadnji pogon srodne proizvodnje s radom prestao 1978. Pod nazivom Gilardi i Bettiza proizvodila je i betonske dekorativne proizvode koji su još uvijek sačuvani na brojnim lokacijama u Splitu i Dalmaciji, nerijetko u lošem stanju. Na mjestu tvornice je 1963. po projektu Lovre Perkovića izgrađen modernistički hotel Marjan, koji je u međuvremenu privatiziran, devastiran, zatvoren te je zapeo u stanju nedovršenosti. Uskoro slijedi rušenje starog i izgradnja novog hotela.

Polazište site-specific uzorka su prikazi scenografske naravi kakve možemo pronaći na građevinskim skelama i ogradama, kao i činjenica da je scenografija opere Dimnjaci uz Jadran Ive Tijardovića inspirirana tvornicom Gilardi i Bettiza. Suvremeni odnos prema industrijskoj i arhitektonskoj baštini vizualiziran je pomoću rohbau i fuš estetike sadašnjeg stanja hotela Marjan i interpretativnih kopija betonskih dekoracija proizvedenih u toj gotovo zaboravljenoj tvornici."

BIOGRAFIJA:

Lana Stojićević (1989., Šibenik) diplomirala je slikarstvo na Umjetničkoj akademiji u Splitu, gdje predaje kao docentica na Odsjeku za likovnu kulturu i likovnu umjetnost. Izlagala je na brojnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu poput Ostrale bijenala (Robotron Kantine, Dresden, 2021.), New East Photo Prize (Calvert 22 Foundation, London, 2016., 2018.) i OFF-bijenala (Teleport Galéria, Chimera-Project, Budimpešta, 2017.). Za svoj umjetnički rad primila je više nagrada, poput Nagrade Radoslav Putar (Institut za suvremenu umjetnost, Zagreb, 2021.), treće Nagrade Ivan Kožarić (MSU, Zagreb, 2021.), nagrade Metro Imaging na izložbi New East Photo Prize (Calvert 22 Foundation, London, 2016.) i godišnje nagrade za mlade umjetnike (Hrvatsko društvo likovnih umjetnika, Zagreb, 2015.). Živi i radi u Splitu.

Intervencije se izmjenjuju na tjednoj bazi, od 28. veljače do 11. travnja, a na različitim javnim i privatnim površinama u gradu. Cilj je site-specific instalacijama u centru i oko njega prikazati inovativna čitanja grada, te drugačije zamisliti javni prostor Splita i otvoriti ga kao prostor za umjetničko izražavanje i dijalog. Želimo da intervencije posluže kao medij za angažiranje građana u promišljanju svoje okoline i zamišljanju što ona može biti u odnosu na svoju prošlost i budućnost.

Ovogodišnje izdanje splitskih Praznina otvoreno je sound art instalacijom Tina Dožića pod nazivom “Sva su kopna, ustvari, otoci. A svi otoci – plove.”, koji se mogao poslušati od 28. veljače do 5. ožujka na adresi Dosud 9 (ispred kafića Tri Volta). U drugom tjednu Praznina, bio je izložen rad “Blowing in the Wind” albanske umjetnice Ledie Kostandini, a koji je bio postavljen na nekoliko lokacija u staroj gradskoj jezgri. Treći tjedan praznina obilježio je Driton Selmani i njegov rad “Less Laziness” koji je bio postavljen na lokaciji u Dioklecijanovoj palači te u kreativnom hub-u Prostor. U četvrtom tjednu Praznina u kreativnom hub-u Prostor (Plančićeva 2, Split) boravila je umjetnica Verica Kovacevska koja je radila na istraživanju za rad koji je u fokus stavio zgradu Kineskog zida, njene stanare i kvart u koji je smještena.

 

Projekt Praznine financijski podržavaju Allianz Kulturstiftung i Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske. 

Zahvaljujemo se Adris grupi d.d. na dozvoli za postavljanje intervencije.